20 Januari 2011

Berjimba-jimba Bersama Family Tersayang

Assalamualaikum dan salam 1 malaysia korang!!
Harinih aku nak berkongsi cerita dengan korang mengenai xtvt2 yang boleh korang lakukan kalau korang dah penah ataupun blom penah menjejakkan kaki kat bumi mahsuri nih..Sebenarnya citer nih dah lama..tahun lepas pun citer dan dah basi dah pun..Tp xpe..rilexx arrr benda dah lepas pun kita boleh kongsikan brsamakan??Jadi aku nak share ngn korang ape xtvt2 yg boleh korang lakukan dekat pulau langkawi nih..minta maaflah yer entry kali nih agak panjang drpd yg sblom2 nih..harap2 korang sudilah baca smpai penghabisannya yerk??..terima kasih byk2 sbb korang sudi baca..i lap u'wols lah!!hahahahaha..=P

Kejadian yg brlaku nih ada byk gambar2 dan time kitaorg pergi nih dalam bulan 6 dan bulan2 selepas bulan 6 tahun 2010 ok??..klau korang dah smpai sini dah naik feri sume bagaikan xpun sape2 yg dtg naik flight tuh dah tentu2 korang xde kete nak brjimba-jimba kat langkawi nih kan??korang dun worry ok??kat cni brsepah-sepah kete sewa..van ada, kete ada, bot sewa pun ada, hotel berlambak, mcm2 adalah..sebut aje insyaallah akan diadakan..wah gteww..

For your info klau korang nk travel 1 pulau langkawi nih first thing first, korang mestilah tau sedikit sebanyak mngenai pulau langkawi atau sejarahnya..klau xtau pun kena amik tau gak kot2 ler nnti korang sesssat ker??..Masa bulan kejadian family mertua aku trmasuk spupu sepapat dan mak bapak sedara belah en.suamy aku dtg utk melawat kami anak-beranak di pulau langkawi nih..masa kitaorg pindah hujung bulan 4 dulu, yg menemani family aku adalah my mil ngn adik perempuan en.suamy aku plas ngn anak lelaki dia..Dioranglah yg banyak membantu aku dari segi kewangan dan tenaga slama aku baru nak brnafas kat pulau nih..al-maklumlah pindah randah nih bukannya pakai sikit2 wangkan??..klau sape2 yg penah pindah umah tuh msti diorg faham..

Masa family belah en.suamy aku dtg tuh kitaorg punyelah gembira x trkata sbb baru aje duduk pulau nih dah ada yg sudi nk melawat K.A.M.I skaligus diorg dtg brcuti skali..apalagi kitaorg pun plan nk pegi ISLAND HOPPING disekitar pulau2 kecil yg trletak di sekitar langkawi nih...Utk pengetahuan korang nasib baeklah waktu aku dgn en.suamy naik bot nih k.a.m.i xbwk dania medina...kebetulan hujan lebat nak giler klau xmau medina demam teruk lepas balik dr island hopping nih...



Inilah tugu negara bagi Pulau Langkawi nih..Dinamakan sbg tugu helang yg trletak di Dataran LANG..pd sape2 yg blom penah mnjejakkan kaki di pulau langkawi nih bolehlah korang amik tau yer..pd yg dh tau tuh senyap2 sudaaa..

Island Hopping kalinih k.a.m.i mnjelajah ke 1 pulau, 1 tasik dan ke Sungai Kilim..pulau pertama tmpat kitaorg pegi adalah Pulau Beras Basah..menaiki bot laju drpd Pantai Cenang dan terus ke pulau beras basah ini..dan seterusnya kami ke Tasik Dayang Bunting..harga satu kepala nak naik bot utk island hopping ini adalah sbyk RM35 seorang..tp klau korang dtg ramai2 mcm k.a.m.i nih dptlah diskaun sikit..tp arituh en.suamy yg tlg bayarkan dan kitaorg tong2 duet sbb nk pegi sama2kan??en.suamy tukang tolong byrkan aje..hahahaha..=P


Inilah mercu tanda Tasik Dayang Bunting..dan sebelum k.a.m.i ke sini k.a.m.i ke sini dahulu...


K.A.M.I dah smpai di pantai cenang dan nak naik bot..nmpk x sticker yg aku tampal kat tudung tuh??..sticker tuh wajib pakai tau utk sape2 yg naik bot nih..kot2 ler ada yg lemas xdpt jumpe ker??..kuikuikuikuikui...


Tengah tunggu bot, k.a.m.i berpiccy-piccy dulu..


Ok, k.a.m.i dah naik bot ramai2..sume ikat life jacket ketat2 taw!!!..mak,..mak punye xketat lg tuh..kang trcabut plak kang susah..baik x aku pesan kat mak mertua???..poyo jerkan??




Mak pown sibuk nak ikat life jacket tuh ketat2 nok!!..kang xpsl2 mak trpelanting masuk laut kena geget dgn ikan piranha 3D kang..hahaha..btol ker ikan piranha dok dlm laut??bukan dlm sungai ker??confius mak...




Pemandangan indah dari atas bot..sejuk aje mata memandang keindahan ciptaan illahi..




Tengok ler ghuper aku ngn damia..tudung aku mngembang sbb pukulan angin laut yg agak best!!!damia plak baru 1st time naik bot laju..muka cuak giler..damia suruh ibu dia kepit kuat2 sbb takut...hahahaha..


Akhirnya k.a.m.i dah smpai kat sini...Pulau Beras Basah..marilah kite berbasahan di sini yok!!Masa baru sampai mak aiiihhhh..cantiknya laut..biru aje, tenang rasa hati masa tuh..mmg cantek giler arr view laut kat pulau beras basah nih..mak suka!!ko suka??









Ghuper mak yg x comel semenggah..korang jgn ikut yerk??..mak dok mncangkung sambil2 nak buat istana pasirlah konon..last2 istananyer xde tp tiangnya hadoo..nasib baik mak x ngangkung??haahaha...cik mia plak baru lepas menangis plas meroyan sbb takut nk mandi laut akibat desiran ombak di tepian pantai..apekah??.padahal atas bot kemain terkinja-kinja nk mandi laut..pulunlah damia nih..hehehehe...lantak awklah kakak, janji ibu brmandi-mandian dgn gumbiranya!!!hahahahaha....


Yang kat atas nih my mil dgn we..bapa saudara en.suamy aku hokeh??..damia dh fobia nk mandi laut skang nih...


Aksi stunt yg direka khas dr adik beradik F..Firdaus (bern), Farid & Fahmie


Ini bern dgn anak azie..nama anak azie ialah haikal hakimi..azie adalah adik ipar aku..maknanya dia adik kpd en.suamy aku ok..wah jelas gtew penerangan aku..ko jgn muntah plak yerk??ada byk lg gmbr2 yg ada kat bwh nih..tengoklah sampai lebam tapi kalau x larat jgn korang termuntah sudaaa...


Yang ini plak ex-fiance adik ipar aku si azie tuh..masa nih diorg tgh bercinta sakan lg..tp jodoh diorg xpnjang..akhirnya putus di tengah jln..xpelah, korang carilah pasangan baru ok??..nama boodak nih ABADI..bukan abby abadi ok??



Ibu, ayah dan damia sedang bercanda dipasiran pantai..cian adik medina kena tinggal kat taska..nnti bile adik dh besar ibu bwk adik pegi skali yer..medina jgn jeles taw..kata kakak damia..hahahaha=P
Selipar sape yg aku rembat tuh..aku pun xtau yg tau aku pakai sajork..


Yang baju hijau tuh sepupu en.suamyku mr.bern dan mrs.bern


Hahahaha..ini b.i.l aku dlm erti kata lain abg ipar aku yakni en.suamyku punye abg dia yg ketiga..atas drp en.suamyku..k.a.m.i panggil dia balang..double d panggil LAM..


Sebelah balang tuh farid, adik kpd bern..


Lupa plak nak letak gmbr nih kat atas..nih damia madeeha, mia buat muka xpuashati kat depan kamera..sbb kena paksa dgn ibu mandi dlm laut..budak takut ombak..skang nih pun klau bwk damia mandi laut dia masih fobia lg..duduk lepak tepi pantai sambil berpiknik...



Lepas masing2 dah penat tenggelam timbul dlm laut siap buat terjun tiruk sume bagai..k.a.m.i semuanya dah lapor mcm xmkn sbulan..al-maklum ler org lapor xmkn tghhari..menu nasi ayam pak ya beli bungkus sajork..

Perjalanan k.a.m.i seterusnya selepas 2 jam bermandi-manda di pulau beras basah, k.a.m.i xpuas mandi lg, nak mandi plak kat tasik dayang bunting..satu2nya tasik yg berada di sekitar pulau langkawi nih..tp, sblom k.a.m.i meneruskan prjalanan sedang2 k.a.m.i syok mkn tghhari tetiba plak hujan turun..cepat2 k.a.m.i mkn pastu naik bot utk teruskan perjalanan ke tasik dayang bunting..mmg giler kentang arr wa ckp sama lu..masa atas bot tuhkan..hujan makin lebat smpai xbleh nk amik gambar..ombak tinggi giler..mlambung-lambung k.a.m.i kat atas bot..sedara-mara aku sume mnjerit-jerit mcm ponti sbb takut bot terbalik ke dalam laut, trmasuklah aku skali jerit trpekik mcm mak ponti gak..hahahaa..damia pun join skali menangis sbb takut, peluk kepit dia kuat2 takut trjatuh plak masuk laut, damia xpkai life jacket..utk budak2 punye diorg xprovidekan..sabar ajelah..abg bot bawak laju tuh..ke kiri ke kanan..melayang2 k.a.m.i dibuatnya..nasib baek xde sape2 yg muntah..tp syok wooo..naik bot laju..korang trylah..ingatkan nk smpai ke pulau dayang bunting tuh dekat aje..rupenyer mak aiiihh jauh giler..ada gaklah 15 ke 20 minit perjalanan dari pulau beras basah..nasib baeklah aku xbwk medina..klau x, mesti medina demam trkejut pastu kebasahan mcm mak bapak dia..mujur ibu xbwk ko medina..:P

Sampai aje tasik dayang bunting hujan reda sekejap..tp k.a.m.i mmg dh basah lencunkan??nak heran ape??..sebaik aje turun reramai dari bot, hujan turun balik dgn lebatnya dan ribut petir sume adalah..k.a.m.i brteduh kejap dekat bawah pondok yg ada kat situ..1st time baru smpai sini..semuanya blom penah smpai lg..sbb tuh k.a.m.i semua mcm pelik mana tasiknya??..tanye kat abg bot dia ckp tasik kat belah atas lagi kena mendaki bukit sikit..kena panjat anak2 tangga yg diorg sediakan..k.a.m.i pun ushalah anak2 tangga yg abg bot tuh ckp..ingatkan xpanjang mana..rupenyer dah mcm anak tangga kat air terjun durian perangin yg ada kat langkawi nih haaaaaa..tinggi gilerrrr..
Terpaksalah k.a.m.i beramai-ramai mendaki bukit yg agak tinggi tuh..utk sape2 yg nk pegi ke tasik dayang bunting nih..toksah ler korang ada hati nk pakai heels sume bagai..pakai selipar sudaahh..kang ada yg trkehel plak..spanjang prjalanan naik bukit tuh ada gaklah pelak yg depa letak utk pelancong2 baca...ada info mngenai kejadian tasik dayang bunitng dan bagaimana kewujudan tasik itu boleh berada ditengah2 lautan..nak panjat anak2 tangga tuh penat giler derr..lenguh kaki kepala lutut mak nak panjat tangga dgn nak dukung damia lg..ayah dia pegang beg pakaian ajelah..mak yg penat dek non..panjat tangga 10 minit dah smpai..sesampai aje kat sana amik gambar sikit2 sbb sume pulun nk mandi dlm tasik tuh..xdptlah nak amik gambaran penuh mcm mane keadaan pulau dayang bunting tuh..insyaallah lain kali klau k.a.m.i pegi lagi, aku upload gambar lain ok??
Inilah abg bot yg aku ckp tuh..mmg dia nih anak jati langkawi..tp aku xtau plak nama dia ape..mybe balang atau en.suamy aku tau sape nama dia..mmg profesional btollah abg bot nih bwk bot..laju giler, best nak mampos, tp yg paling penting safety..selamat naik bot dgn dia..korang jgnlah risau yer..walau dia bwk bot mcm nk trbelah dua pun dia ttp bwk dgn selamat dan cool..

Ini abg bot...



my MIL dgn shimie a.k.a mrs. bern


Apalah khusyuk sgt si balang tuh berborak??


Damia mengigil kesejukkan, ibu plak tgh kusyuk gak tengok pemandangan pulau2 kecik yg indah..



Pasangan suami isteri..we lelaki dgn we perempuan..korang ada nama mak bapak sedara mcm tuh??unikkan??tp itulah kenyataannya..Masa nih we perempuan yg paling kecut perut antara ramai2 sbb masa nih hujan dlm prjalanan nk turun, ombak plak makin nak kuat mlambung-lambung..sbb tuh we perempuan jadi ghuper gteww..hahahaha..lawak arr we time nih..=P

Akhirnya, kami dah smpai kat tasik dayang bunting..mngikut lagenda org2 kat langkawi nih..depa kata kalau wanita2 yg teringin nak mengandung atau mane2 yg lambat dpt zuriat tuh boleh ler dtg sini minum sedikit air tasik nih..insyallah akan mndapat zuriat atau mngandung slepas meminum air tasik nih..tp korang jgn prcaya bulat2 atau 100% plak..nnti dah jd syirik, aku plak yg korang salahkan..jgn jd begitu yer kwn2..tp ada sorang kwn sekolah aku nih penah mmbuktikan kejayaan kerana dia penah minum air tasik nih, bulan nih dia pegi tasik dayang bunting, bulan depannya terus dia lekat anak no.2...haaa..pelikkan??mungkin kuasa allah s.w.t...


my MIL bersama kakaknya we perempuan..aku pun sibuk menyelit skali..



Kami bergambar beramai-ramai setelah penat berenang di tasik dayang bunting..


We berposing di pelantar tasik dayang bunting


Inilah gambar yg terakhir semasa k.a.m.i di tasik nih..xsempat nk tangkap gambo byk2 sbb semua pulun nk terjun tiruk dlm tasik nih..



Akhirnya k.a.m.i dah habis penat berjimba-jimba dan balik ke jeti semula di pantai cenang..perjalanan dan pengembaraan selama hampir 6 ke 7 jam tuh berakhir dengan penuh kegembiraan..semua org happy sbb balik basah kuyup..bwk aje lebih baju bajan sume bagai..tp sorang pun xtukar baju bersih..hahahahaha=P...Balik umah baru semua orang mandi bersihkan diri memasing..

Weiii..baru aku ingat lupa nak letak n3 pasal pegi sungai kilim..k.a.m.i pegi tengok dan bagi burung helang makan daging ayam..mmg pelupalah aku nih..dah sedap upload gambar dan menaip smpai lupa nak story kisah sungai kilim tuh..lainkalilah aku citer yeh..klau korang nk tau 2hari aku mkn masa nk update n3 aku kalinih..mane nak edit gmbr nak menaip lg..penat wei..hahahaha..memanjang aje aku penatkan??..sorrylah kwn2 yea, insyaallah klau ada kesempatan lain nnti i citer kat u'wols ok??jgn marah yer korang..ekekekeke..mak dah penat..harinih mak xsihat, batuk2 sakit tekak sbb hari2 minum air sejuk plas air batu..pastu mndapatlah sakit..padan dgn muka mak kan??..jumpe korang lg dilain n3 pada masa dan waktu yg berlainan..sekian, terima kasih..wassalam...(  ^ _  ^  )
















Tiada ulasan: